Baden Powell blev specielt kendt for sin indsats i byen Mafeking i Sydafrika, der år 1900 blev belejret af boerne.
Under de vanskelige forhold opdagede BP, at børn kan lære og præstere det utrolige, hvis man viser dem tillid og giver dem udfordringer.
Hjemme i England fandt han, at der var for mange børn og unge, der var passive og uinteresserede. Han begyndte derfor at udvikle opdragelsesmetoder, der var baseret på hans oplevelser i Afrika.
I 1907 samlede B.P. en flok drenge på øen Brownsea til den allerførste spejderlejr. Her bemærkede BP at børn lærer mest af selv at arbejde med problemerne fremfor at få lange kedelige instruktioner.
"Learning by doing" eller "at lære ved at gøre det" er et princip, som stadig anvendes i dag.
Samfundet dengang var optaget af begreber som "scientific management" og "reengineering", filosofier om at gøre tingene rigtigt på én måde efter mottoet: "hurtigere=bedre=beredt". Netop derfor var det moderne med øvelser, træninger og konkurrencer.
En stor del af tiden 1907-1932 var præget af den grufulde Første Verdenskrig, der kostede millioner af menneskeliv. Den spanske syge i 1918 blev en pandemi, der kostede 14000 menneskeliv alene i Danmark. Den økonomiske ressession i 20´erne og 30´erne belastede det danske samfund.
Eftervirkningerne af glæden over Sønderjyllands genforening med Danmark i 1920 kan stadigvæk mærkes i dag.