Patruljevandretur
Opgave:
Udarbejd en god plan for en patruljevandretur med en nøje redegørelse for

1.    Hvad der skal ses undervejs
2.    Patruljeudrustningen
3.    Forplejning og budget for turen

Der skal selvfølgelige føres dagbog for turen, tidens anvendelse, traf I mennesker i den egn I gik igennem, historiske monumenter og bygninger, fabrikker osv. Illustreret med tegninger, foto, brevkort osv.

I kan læse om gennemførelse af hikes i "Spejderlex" og "Spejderliv", to virkelig gode spejderbøger, der kan købes i spejderbutikkerne.

På Vandring

"For at røre sin Aand uden hæmmende baand
ta r man Ranslen paa Ryggen og Staven i Haand."
"Således drog i forrige århundrede studenterne ud for at lære Danmark at kende, og således gør i vore dage Spejderne det." Således stod der i en Spejderhåndbog i 1923. Fortsættelsen kan faktisk også bruges i 2007. Det var:
Men betingelserne for at kunne gennemføre en vandring er, at man har fødderne og støvlerne i orden, og at man har trænet sig i at gå. Derfor bort med alle lange og skæve negle, (klip dem lige af) med ligtorne og hård hud. Forbered jer på vandringen ved daglig i 8 dage i forvejen at vaske fødderne med en blanding af Salicylspiritus og vand. I vore dage tager man et fodbad i varmt sæbevand og smører fødderne med en fed lotion med et pH på ca. 5. Derved skaller den gamle hud af, og der kommer ny blød hud i stedet.
Gå med to par sokker på, et par tynde sokker inderst, så går I ikke fødderne så let itu. Vask fødderne efter dagens vandring, ikke med et langt fodbad, så bliver huden blød og skør, vask dem blot og tør dem godt. Giv dem evt. lidt pudder og giv dem altid tørre sokker på. Hvis du får fugtige fødder, når du går meget, er det en god ide at have ekstra skiftestrømper med, hvis fødderne bliver våde bliver huden skør og man får dermed lettere vabler, så skift strømper i løbet af dagen.
Jeres støvler må passe jer ordentlig og hverken være for store eller for små. Når man køber vandrestøvler, skal foden føles behagelig med det samme foden kommer ned i støvlen, og størrelsen bestemmes ved at man skyder foden helt frem i støvlen, der skal så være plads til at man putter en pegefinger ned bag hælen inde i støvlen. Selvfølgelig, når du har de sokker på, du regner med at have på, når du vandrer. I må pleje støvlerne lige så omhyggeligt som fødderne. De skal altid være let indfedtede, så læderet er blødt og bøjeligt, De skal fedtes ind, mens de endnu er fugtige, og I må aldrig tørre dem for tæt ved ilden. Ved dagens slutning bør I altid skifte sokker og støvler og tage et par lette gymnastiksko eller lignende på, så fødderne kan få hvile.
På en dagsvandring skal I ikke gå hurtigere end 5 km i timen, og for hver time, I har gået, gør I et holdt på 5 - 10 minutter.
Når I er i træning, kan I uden anstrengelse gå 20 km om dagen i 5 dage i træk. Derefter bør I have en hviledag.
For at komme i træning til sådan en tur, skal I 2 gange om ugen i de foregående 5 - 6 uger have gået 8 til 10 km hver gang. Det er ingen nytte til at gå længere. Derimod skal I tage lidt mere vægt i rygsækken hver gang, således at I den sidste gang gå med den vægt I skal have på den store tur. På en vandring marcherer man ikke, man følges ad, enhver går, som han eller hun vil. Man synger i al almindelighed ikke under vandringen - kun mod slutningen af vandringen, når trætheden melder sig, slutter man sig sammen, marcherer og synger.
Af andre vandreregler skal I mærke Jer disse:
Ikke gå på fastende hjerte, men heller ikke oven på et solidt måltid.
Drik med måde selv om det er varmt, drik langsomt og drik aldrig Is-vand. Kold Citron-The er den bedste af alle vandredrikke. Dengang kunne det ikke købes færdigblandet, da lavede man det selv, så var der uden konserveringsmidler og andre kemikalier. Opskriften er: Kold te, smagt til med sukker og citronsaft.
Vælg Jer en smuk lejrplads efter endt dagsvandring. Det betaler sig at slå lidt af på bekvemmeligheden til fordel for poesien.

Det var så et uddrag fra en spejderhåndbog fra 1923, den røde tekst er arbejdsgruppens tilføjelser.